Press

Presskontakt

Mikael Lindskog
Kommunikationschef, Stockholmståg
070-200 95 40
mikael.lindskog@stockholmstag.se

Högupplösta bilder

pressbild 1 - 5184 x 3456 pixlar
Ladda ner

pressbild 2 - 5184 x 3456 pixlar
Ladda ner

pressbild 3 - 5184 x 3456 pixlar
Ladda ner

pressbild 4 - 5184 x 3456 pixlar
Ladda ner

pressbild 5 - 5184 x 3456 pixlar
Ladda ner

Världsunik mobiltjänst från SJ och Stockholmståg förutser framtiden

Pressmeddelande

SJ och dotterbolaget Stockholmståg är först i världen med att utveckla en ny tjänst som förutser förseningar i kollektivtrafiken för pendeltågsresenärerna i Stockholm. Tekniken är unik i sitt slag och lanseras den 4 februari genom appen Pendelprognos.

– Detta ligger helt i linje med SJs strategi om att ständigt utveckla vårt digitala kundmöte. Tjänsten är efterfrågad av våra resenärer och med Stockholmstågs unika lösning blir detta nu möjligt, säger Jenny Gejke, chef för SJs säljkanaler.

Via den matematiska algoritmen som ligger till grund för appen Pendelprognos får resenärerna tillgång till realtidsinformation för pendeltågen, säkrare trafikinformation vid förseningar och möjlighet att se var det finns bäst chans till sittplats ombord.

– Vi har byggt världens första tåghjärna. Utifrån år av historisk data om hur tågen har gått, gör att appen kan upptäcka och räkna ut effekten av olika riskfaktorer i pendelnätet. På så vis kan resenären få information om hur tåget kommer gå, vilket ger bättre möjligheter att planera sin resa, säger Mikael Lindskog, kommunikationschef på Stockholmståg.

Pendelprognos ger också en unik överblick kring hur många andra resenärer som befinner sig vid tågets olika delar, vilket kommer öka chanserna att hitta en sittplats just för den aktuella resan.

Appen finns tillgänglig vid både Apple App Store och Google Play med start den 4 februari. För mer information angående appen besök pendelprognos.se.

Vid frågor vänligen kontakta

SJs pressavdelning - 010-751 51 84 eller press@sj.se
Stockholmståg, Mikael Lindskog - 070-200 95 40 eller mikael.lindskog@stockholmstag.se 

Ny app – här finns sittplats på pendeltåget

Pressmeddelande

Resenärer som åker pendeltåg i SL-trafiken får nu tillgång till en ny app, Pendelkollen. Med appen kan pendlare för första gången få information om bland annat platstillgång på pendeltågen och push-notiser om händelser i pendeltågstrafiken. Förhoppningen är att detta ska göra vardagen smidigare och enklare för resenärerna.

- Pendelkollen är ett välkommet initiativ från operatörens sida, som kommer göra det möjligt för resenärerna att få snabb och enkel information om bland annat trängsel, störningar och tågens position, särskilt sett i ljuset av att nöjdheten i pendeltågstrafiken har ökat med nästan 23 procent sedan i fjol, säger Christer G Wennerholm (M), trafiklandstingsråd.

Varje vardag gör boende, studerande och arbetande i Stockholmsregionen omkring 300 000 resor med pendeltågen mellan Gnesta, Södertälje och Nynäshamn i söder, till Bålsta, Märsta, Arlanda och Uppsala i norr. SL arbetar tillsammans med operatören Stockholmståg med att förbättra resandet för pendeltågsresenärerna. Pendelkollen är ett resultat av det förbättringsarbetet.

- Vi vet att våra resenärer uppskattar en punktlig och pålitlig trafik, men när vi har störningar är en god trafikinformation ett självklart krav och jag hoppas att våra resenärer skall uppskatta den här tjänsten, säger Kjell Färnström, VD Stockholmståg.

Fakta

Appen ”Pendelkollen” har utvecklats av Stockholmståg, som kör pendeltågen åt SL. Denna ska hjälpa de resenärer som ofta reser med pendeltåg att få mer kontroll över sin resa. Med appen kan resenärer se vilken vagn de ska välja för att få störst chans till sittplats, var tåget befinner sig och när det är framme vid slutdestinationen. Den ger också push-notiser om bland annat trafikstörningar, trafikomläggningar och olyckor. Pendelkollen är gratis och finns att ladda ned för både Android och Iphone på pendelkollen.se.

För mer information

Claes Wersäll
Pressekreterare hos Christer G Wennerholm (M)
070-737 41 90
claes.wersall@moderat.se

Mikael Lindskog
Kommunikationschef Stockholmståg
070-200 95 40
mikael.lindskog@stockholmstag.se